http://www.zycieczestochowy.pl/gfx/cam/cam1.jpg
http://www.zycieczestochowy.pl/gfx/photos/banner_978/GJ_zycieczestochow_1000x70.png http://www.zycieczestochowy.pl/gfx/photos/banner_979/Bez nazwy-1.jpg
05.05
Solbusy znikają z ulic
http://www.zycieczestochowy.pl/gfx/photos/offer_64850/solbusy-znikaja-z-ulic_1_1599730751100933.jpg

W związku z pożarem autobusu hybrydowego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie postanowiło - ze względów bezpieczeństwa - wycofać Solbusy z naszych ulic.

 Przypomnimy, do incydentu doszło w ubiegły piątek przy ulicy Legionów. Autobus hybrydowy spłonął doszczętnie. W zdarzeniu nikt nie ucierpiał.

Po zakończeniu czynności na miejscu zdarzenia autobus został przetransportowany na teren zajezdni i zabezpieczony. Później został zbadany przez biegłego sądowego ds. pożarnictwa, odpowiednie czynności przeprowadziła także policja. Zabezpieczone próbki trafiły do laboratorium. Trwa wyjaśnianie przyczyn przez odpowiednie służby. Do momentu poznania pełnego wyjaśnienia sprawy autobusy hybrydowe zostały wycofane z ruchu ze względów bezpieczeństwa. - To standardowa procedura w tego typu sytuacjach. Trudno powiedzieć, ile potrwa wyjaśnianie całej sprawy i kiedy należy spodziewać się ewentualnego powrotu autobusów na trasy - termin wyjaśnienia przyczyn nie jest zależny od MPK - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MPK. - Należy zaznaczyć, że zastosowana w autobusach hybrydowych technologia pozwoliła na uniknięcie efektu gwałtownego rozszczelnienia i zapobiegła groźnym konsekwencjom tego typu wydarzeń. Jednocześnie należy przypomnieć, że do samozapłonów autobusów komunikacji publicznej o różnych napędach i technologiach dochodzi na terenie całej Polski kilka razy w roku. Niemniej MPK w Częstochowie we współpracy z odpowiednimi służbami zrobi bezwarunkowo wszystko, co będzie konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom - dodaje Maciej Hasik.

Przy tej okazji przypominamy, że zakup autobusów z napędem gazowo-elektrycznym był projektem pionierskim w skali kraju. Wprawdzie same hybrydy, czyli pojazdy o więcej niż jednym systemie napędu, nie są już niczym niezwykłym, bo po polskich miastach jeżdżą, np. autobusy spalinowo-elektryczne, ale Częstochowa jako pierwsza wprowadziła w Polsce - na taką skalę - autobusy z napędem gazowo-elektrycznym. Pieniądze - niemal 66 milionów złotych - ten cel pochodziły z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Częstochowa na ten zakup nie wydała, więc nawet złotówki. Przetarg na wyprodukowanie i dostarczenie pojazdów wygrała firma Lider Trading Sp. z o.o. z Warszawy, producent autobusów marki Solbus. Nie może ona jednak naprawić/poprawić autobusów w ramach gwarancji. Sąd Gospodarczy w Bydgoszczy ogłosił upadłość fabryki, później firma zawarła układ z wierzycielami dający jej 4 lata na spłatę zadłużenia. Jednak w styczniu 2015 roku bydgoski sąd przychylił się do wniosku Solbusa o zaprzestanie realizacji układu. 

kg, zdj. arc
facebook
pogoda